1) Rozpoznaje możliwości psychofizyczne dzieci oraz ich potrzeby rozwojowe i edukacyjne;
4) Indywidualizuje zadania edukacyjne odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci;
5) Opracowuje i realizuje indywidualnie program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka;
7) Ujednolica oddziaływania wychowawcze przedszkola i rodziców.
1) Przekazuje rodzicom informacje o możliwościach i potrzebach rozwojowych dziecka;
2) Motywuje rodziców do realizowania wspólnie przyjętych metod wychowawczych i konsekwentnych wymagań wobec dziecka;
3) Analizuje wspólnie z rodzicami ewentualne przyczyny trudnych zachowań dziecka;
e) inne, zdiagnozowane w zależności od potrzeb rodziców.
5) Organizuje zespoły do udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz określa sposoby i formy udzielania pomocy dzieciom i ich rodzicom;
6) Integruje dzieci z zaburzeniami rozwojowymi z grupą rówieśniczą na zasadzie równości praw i obowiązków.
ORGANIZACJA WSPARCIA DLA DZIECI NIEPEŁOSPRAWNYCH
ORAZ ORGANIZACJA ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
§10
-
Przedszkole zapewnia opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez:
1) Zapewnienie dzieciom niepełnosprawnym specjalistyczną pomoc psychologiczno – pedagogiczną w zależności od potrzeb: rehabilitacyjną, terapeutyczną, dietetyczną, logopedyczną zgodnie z orzeczeniem poradni psychologiczno – pedagogicznej;
2) Współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w zakresie ustalenia najbardziej efektywnych form i metod pracy rewalidacyjnej;
3) Wspomaganie w uzgodnieniu z rodzicami (opiekunami prawnymi) rozwoju dziecka, a w szczególności wyrównywanie i korygowanie deficytów rozwojowych, eliminowanie przyczyn;
4) Informowanie o możliwości przeprowadzania specjalistycznych badań dziecka na wniosek lub za zgodą rodziców.
-
Nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego tworzą zespół.
-
Koordynatorem zespołu jest jeden z wychowawców grupy.
-
Członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny(IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy wsparcia i okres ich udzielania.
-
Zespół realizuje go w ramach zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, dodatkowych oraz rewalidacyjnych na podstawie dwukrotnie dokonanej w roku szkolnym oceny efektywności podejmowanych działań, ustalają wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem.
-
Dyrektor na piśmie informuje rodziców o proponowanych formach wsparcia oraz przekazuje im kopię indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego.
-
Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu.
-
Zajęcia rewalidacyjne prowadzone są przez nauczycieli mających odpowiednie kwalifikacje specjalistyczne zgodnie z niepełnosprawnością dziecka.
-
W miarę potrzeb, za zgodą organu prowadzącego w przedszkolu może powstać oddział integracyjny, w którym liczba dzieci powinna wynosić od 15 do 20 dzieci, w tym 5 dzieci niepełnosprawnych.
PODTRZYMYWANIE POCZUCIA TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ, ETNICZNEJ, JĘZYKOWEJ I RELIGIJNEJ
§ 11
-
Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowe i religijnej:
1) Wychowuje w duchu tolerancji dla tożsamości narodowej, religijnej, etnicznej i językowej;
2) Uznając prawo Rodziców do religijnego wychowania dzieci, przedszkole organizuje na wniosek Rodziców naukę religii na zasadach określonych innymi przepisami.
-
Na wniosek rodziców przedszkole organizuje zajęcia umożliwiające podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej.
-
Sposób realizacji celów i zadań podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej określają odrębne przepisy.
INDYWIDUALNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA I RODZINY
§12
- Nauczyciele przedszkola na bieżąco i systematycznie rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne w tym trudności, zainteresowania i uzdolnienia dziecka na podstawie obserwacji pedagogicznych, które kończą się oceną gotowości do podjęcia nauki w szkole.
- W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, nauczyciel w uzgodnieniu z rodzicami niezwłocznie udziela takiej pomocy prowadząc zajęcia o charakterze terapeutycznym w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem lub udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formie zajęć rozwijających dla dzieci szczególnie uzdolnionych mających wyjątkowe predyspozycje i prowadzi je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
- O podjętej pracy informuje jednocześnie dyrektora przedszkola.
- Nauczyciele współdziałają z rodziną w wychowaniu dzieci w celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości każdego wychowanka
- Nauczyciele informują rodziców, o możliwości występowania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o przeprowadzenie specjalistycznych badań oraz wnioskowania o wydanie opinii lub orzeczenia.
INDYWIDUALNE OBOWIĄZKOWE ROCZNE PRZYGOTOWANIE PRZEDSZKOLNE
§13
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej.
- Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
- Kontrolowanie spełnienia obowiązku, należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka.
- Dyrektor przedszkola obowiązkowo powiadamia dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnieniu przez dziecko obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie.
- W przypadku braku realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego Dyrektor szkoły występuje do organu gminy o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji.
OPIEKA NAD DZIECKIEM W CZASIE ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU I POZA NIM
§14
-
Przedszkole zapewnia opiekę nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem – zgodnie z zasadami zapewniającymi bezpieczeństwo.
-
Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę pedagogiczną zapewniającą bezpieczeństwo. Podczas pobytu w przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej – nauczyciela wspomaganego przez pomoc nauczyciela lub pracownika obsługi.
-
W sytuacjach szczególnych na krótki okres czasu dopuszcza się sprawowanie opieki przez innych niż nauczyciel pracowników przedszkola: pomoc nauczyciela lub woźną.
-
Wyjścia i wyjazdy poza teren przedszkola zabezpiecza nauczyciel organizując dodatkowe osoby do opieki nad dziećmi (personel przedszkola lub rodzice).
-
W trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawują osoby dorosłe w ilości co najmniej 1 opiekun na 10 dzieci.
-
Podczas wyjazdów na wycieczki opiekę nad dziećmi sprawiają osoby dorosłe w ilości co najmniej 1 opiekun na 8 dzieci.
-
Wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami obowiązującymi w przedszkolu.
-
Szkolenia pracowników w zakresie BHP są prowadzone zgodnie z przepisami prawa w tym zakresie.
-
W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy – bez stosowania leków.
-
W wyjątkowych przypadkach nauczyciel przechowuje leki i wydaje je dziecku na podstawie upoważnienia rodzica, w oparciu o decyzję lekarza.
-
Nauczyciel zobowiązany jest do sprawdzenia listy obecności dzieci na prowadzonych zajęciach według godzin pobytu dziecka w przedszkolu i potwierdzenia odbytych zajęć podpisem w dzienniku.
§15
-
W przedszkolu realizowany jest program wychowawczo – profilaktyczny, przyjęty corocznie zgodnie z procedurami określonymi odrębnymi przepisami.
-
W ramach profilaktyki zdrowotnej w przedszkolu prowadzi się następujące działania:
1) Codzienne przebywanie na powietrzu;
2) Systematyczne wietrzenie sali (co najmniej, co 3 godziny);
3) Systematyczne, dokładne mycie rąk (co najmniej, co 2 godziny);
4) Codzienne mycie zębów (co najmniej po 2 głównych posiłkach).
-
Zadania pracowników nie będących nauczycielami związane z zapewnieniem bezpieczeństwa:
1) Wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu zadań zapewniających bezpieczeństwo wychowankom;
2) Udzielanie pomocy dzieciom na prośbę nauczycieli w sytuacjach szczególnie uzasadnionych;
3) Informowanie o stwierdzonych zagrożeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dzieci.
ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA
§16
-
Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka maja obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola. W przypadku wychowanków Domu Dziecka – dzieci są przyprowadzane i odbierane przez wychowawcę lub pracownika domu dziecka.
-
Dzieci mogą być wyjątkowo przyprowadzane i odbierane przez inne osoby pełnoletnie upoważnione na piśmie przez rodziców lub prawnych opiekunów. Upoważnienia te zawierają imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i nr dowodu osobistego oraz PESEL. Upoważnienie jest własnoręcznie podpisane przez rodzica lub prawnego opiekuna. Upoważnienia dostarczane są osobiście przez rodziców do sekretariatu przedszkola i pozostają w dokumentacji przedszkola.
-
Rodzice lub opiekunowie powinni przyprowadzić dziecko do sali pod opiekę nauczyciela.
-
W przypadku zgłoszenia się po odbiór dziecka osoby, której stan wskazuje na spożycie alkoholu, dziecko nie zostanie oddane pod jej opiekę, a o tym fakcie nauczyciel informuje dyrektora przedszkola lub nauczyciela pełniącego funkcję zastępcy dyrektora w czasie jego nieobecności.
-
W przypadku, o którym mowa w pkt.4), nauczyciel jest zobowiązany do zorganizowania odbioru dziecka przez inną upoważnioną osobę.
-
W przypadku braku kontaktu z innymi osobami upoważnionymi do odbioru dziecka, w ostatecznej sytuacji nauczyciel zawiadamia organy Policji.
-
Rodzice lub opiekunowie w wypadku braku możliwości odbioru dziecka z przedszkola – sytuacja losowa – zobowiązani są do poinformowania dyrektora przedszkola o zaistniałym przypadku oraz do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
-
Życzenia rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poświadczone przez stosowne orzeczenie sądu.
-
Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci zdrowe, o chorobie zakaźnej dziecka rodzice mają obowiązek powiadomić nauczyciela oddziału.
-
Na prośbę nauczyciela w uzasadnionych przypadkach, rodzice są zobowiązani do dostarczenia zaświadczenia od lekarza pediatry, stwierdzające zdolność dziecka do przebywania w przedszkolu.
-
Nauczyciel oddziału ma obowiązek zgłosić rodzicom (prawnym opiekunom) stan dziecka wskazujący na chorobę.
-
Ubezpieczenie dzieci:
1) Dyrektor i wychowawcy informują rodziców (opiekunów prawnych) o możliwości grupowego ubezpieczenia dzieci od następstw nieszczęśliwych przypadków przez przedszkole w firmie ubezpieczeniowej uzgodnionej z Radą Rodziców.
2) Koszty ubezpieczenia ponoszą rodzice.
3) W przypadku braku ubezpieczenia dziecka przedszkole nie ponosi kosztów związanych z następstwami nieszczęśliwych wypadków.
4) Rodzice mogą samodzielnie ubezpieczyć dzieci.
FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA Z RODZICAMI (OPIEKUNAMI PRAWNYMI)
§17
Formami współdziałania rodziców z Przedszkolem są:
1) Zebrania ogólne (przynajmniej dwa razy do roku);
2) Zebrania grupowe (według grafiku ustalonego przez rodziców i nauczycieli lub na życzenie któreś ze stron);
3) Zajęcia otwarte, warsztaty, prelekcje;
4) Spotkania grupowe – z rodzicami i dziećmi, prowadzone metodami aktywnymi;
5) Wspólne plenery – warsztaty plastyczne;
6) Wystawy prac dzieci;
7) Kontakty indywidualne inicjowane przez nauczycieli i rodziców;
8) Udział w organizowaniu uroczystości przedszkolnych i imprez artystycznych dla dzieci;
9) Inne atrakcyjne formy zabaw rodzinnych organizowanych w przedszkolu i poza terenem przedszkola;
10) Kąciki informacyjne dla rodziców prowadzone systematycznie przez cały rok;
11) Dni adaptacyjne (w połowie maja i w lipcu lub sierpniu) dla rodziców dzieci, które przychodzą do przedszkola pierwszy raz.
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§18
-
Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola,
2) Rada pedagogiczna,
3) Rada rodziców.
-
Każdy z wymienionych organów w §18 ust. 1 działa zgodnie z ustawą prawo oświatowe. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze statutem przedszkola.
§19
-
Dyrektor przedszkola:
1) Kieruje bieżącą działalnością wychowawczo – dydaktyczną oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz;
2) Sprawuje nadzór pedagogiczny oraz inspiruje nauczycieli i stwarza im warunki do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia, a także zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego;
3) Gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach;
4) Dokonuje oceny nauczycieli i nadaje stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego;
5) Uczestniczy w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych na kolejne stopnie awansu zawodowego nauczycieli;
6) Przygotowuje arkusz organizacji przedszkola, przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu zgodnie z wytycznymi;
7) Realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców podjęte w ramach ich kompetencji;
8) Sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez efektywne działania prozdrowotne;
9) Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie oraz organizację obsługi administracyjnej, finansowej i gospodarczej placówki;
10) Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami;
11) Zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.;
12) Administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem.
-
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) Zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
2) Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom placówki;
3) Przyznawania dodatku motywacyjnego nauczycielom;
4) Występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej o przyznanie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników.
-
Dyrektor przedszkola współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców.
-
Dyrektor wstrzymuje wykonanie wszelkich uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
-
O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
-
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego przedszkole.
-
Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
-
Dyrektor podejmuje decyzje w ramach kompetencji stanowiących (np. o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego).
-
Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
-
Na wniosek dyrektora Wójt wyznacza nauczyciela, który w razie potrzeby zastępuje dyrektora i przejmuje te czynności wynikające ze statusu dyrektora, które są niezbędne dla właściwego funkcjonowania placówki.
RADA PEDAGOGICZNA
§20
-
Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
-
W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.
-
W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
-
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
-
Zebrania rady pedagogicznej odbywają się przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć przedszkolnych, przed przerwą wakacyjną oraz w miarę bieżących potrzeb.
-
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) Zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
2) Uchwalanie statutu przedszkola,
3) Opiniowanie zaproponowanych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego;
4) Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5) Ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,w celu doskonalenia pracy przedszkola;
6) Podejmowanie w porozumieniu z psychologiem i rodzicami uchwały upoważniającej dyrektora do skreślenia dziecka z listy wychowanków;
7) Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu.
-
Rada pedagogiczna opiniuje:
1) Organizację pracy placówki, w tym ramowy rozkład dnia;
2) Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
3) Projekt planu finansowego przedszkola;
4) Propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych i dodatkowych zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
-
Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organuo odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
-
Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
-
Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
-
Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
-
Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także innych pracowników placówki.
RADA RODZICÓW
§21
-
Rada Rodziców jest kolegialnym organem Przedszkola reprezentującym ogół rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola.
-
W skład Rady Rodziców wchodzą trzej przedstawiciele rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach podczas zebrania rodziców.
-
W wyborach, o których mowa w ust.2, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
-
Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
-
Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1) Wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców;
2) Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych do Rady Rodziców Przedszkola;
-
Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny ze statutem Przedszkola.
-
Rada Rodziców może występować do Dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
-
W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może podejmować działania mające na celu pozyskiwanie środków finansowych z dobrowolnych składek rodziców oraz innych podmiotów.
-
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Przedszkola;
2) Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Przedszkola;
3) Uczestniczenie w życiu przedszkola przyczyniające się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspakajania potrzeb dzieci;
4) Opiniowanie statutu przedszkola.
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
§22
-
Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej na podstawie programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku przez dyrektora przedszkola na wniosek nauczyciela lub nauczycieli na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
-
Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
-
Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
-
Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, naukę języka obcego, nauki religii i zajęć reedukacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
1) z dziećmi w wieku 3 – 4 lata – około 15 minut
2) z dziećmi w wieku 5 – 6 lat – około 30 minut
-
Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
-
Przedszkole jest wielo oddziałowe. W razie potrzeb środowiska liczba oddziałów może ulec zmianie.
-
Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący.
-
Arkusz organizacji przedszkola określa w szczególności:
1) Czas pracy poszczególnych oddziałów;
2) Liczbę pracowników pedagogicznych przedszkola, pracowników administracji i obsługi oraz liczbę stanowisk kierowniczych; zasady wynagradzania i zatrudniania pracowników, o których mowa, określają odrębne przepisy zwłaszcza Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy;
3) Ogólna liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
-
Bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka nad dziećmi w wieku 6 lat i powyżej realizowane są w przedszkolu w godzinach jego pracy.
-
Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców (opiekunów prawnych).
-
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Szczegółowe rozkłady dnia zawarte są w dziennikach zajęć poszczególnych oddziałów.
-
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
-
Przedszkole jest jednostka budżetową, której działalność finansowana jest przez:
1) Organ prowadzący;
2) Rodziców w formie opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego z wyłączeniem czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolach.
-
Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
-
Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej.
CZAS PRACY PRZEDSZKOLA
§23
-
Czas pracy przedszkola w ciągu dnia i w ciągu roku dostosowany jest do istotnych potrzeb w zakresie opieki i wychowania dzieci, wyrażanych przez rodziców w formularzach zgłoszeń, po akceptacji przez organ prowadzący.
-
Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:30 do 16:30, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
-
Podstawową jednostka organizacyjna przedszkola jest oddział obejmujący w miarę możliwości dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
-
Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
-
W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, może zostać zmniejszona liczba oddziałów.
-
W okresie absencji nauczycieli dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o łączeniu grup dziecięcych.
-
W sytuacjach wymienionych w punktach 5 i 6 liczba dzieci po połączeniu w oddziałach nie może przekraczać 25 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel.
-
Przedszkole zapewnia dzieciom bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę przez 5 godzin dziennie, od godz.8:00 do godz. 13:00.
ZASADY ODPŁATNOŚCI ZA POBYT DZIECI W PRZEDSZKOLU
§24
-
Opłata ponoszona przez rodziców za nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolu prowadzone w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki nie może być wyższa niż 1zł za godzinę.
-
Zakres świadczeń wykraczających poza czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, wysokość opłaty za te świadczenia oraz zasady zwolnień z opłaty określone są w Uchwale Rady Gminy Turawa.
-
Ewidencja liczby godzin korzystania przez dziecko z odpłatnych świadczeń udzielanych przez Przedszkole, prowadzona jest przez Przedszkole, na podstawie zapisów w dzienniku zajęć przedszkolnych, prowadzonych przez wychowawcę oddziału lub zapisów w systemie monitoringu ewidencjonowanego godzinę odbioru dziecka z sali lub ogrodu przez rodziców (opiekunów prawnych) lub inną upoważnioną przez nich osobę.
-
Nieobecność dziecka w Przedszkolu zgłasza się w jednej z następujących form: telefonicznie, ustnie, najpóźniej w dniu, w którym dziecko jest nieobecne w przedszkolu, do godziny 8:00.
-
Szczegółowe zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu oraz godziny pobytu dziecka w placówce ustalone są na mocy umowy sporządzonej z rodzicem (prawnym opiekunem), a dyrektorem przedszkola.
§25
-
Rodzice (opiekunowie prawni) mogą korzystać z obniżenia opłat za korzystanie dziecka z przedszkola.
-
Zasady obniżenia opłaty lub zwolnienie z opłaty określają odrębne przepisy.
§26
-
Opłatę za świadczenia wkraczające ponad czas przeznaczony na zapewnienie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, wnosi się w okresach miesięcznych, w terminie do 10 dnia danego miesiąca, którego dotyczy opłata.
-
Opłatę wnosi się na wskazany przez Dyrektora Przedszkola numer rachunku bankowego.
ZASADY KORZYSTANIA Z WYŻYWIENIA
§27
-
Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola.
-
Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia ustala organ prowadzący, wysokość stawki ustala dyrektor.
-
Odpłatność rodziców za wyżywienie dziecka w przedszkolu obejmuje: 100% kosztów produktów użytych do przygotowania posiłków, w tym: śniadanie – 30%, obiad – 50%, podwieczorek – 20%.
-
W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, zwrotowi podlega stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności dziecka.
-
Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w dniach ustalonych na początku każdego miesiąca. Opłaty wnoszone są na rachunek bankowy wskazany przez dyrektora.
NAUCZYCIELE
§28
-
W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele wychowania przedszkolnego posiadający kwalifikacje określone odrębnymi przepisami.
-
W uzgodnieniu z organem prowadzącym, w Przedszkolu można zatrudnić dodatkowo nauczycieli wspomagających proces edukacji posiadających kwalifikacje do prowadzenia zajęć specjalistycznych.
§29
-
Nauczyciele w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych kierują się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i postawę moralną z poszanowaniem ich godności osobistej.
-
Nauczyciele prowadzą obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentują te obserwacje.
-
Nauczyciele współpracują ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną i opiekę zdrowotną.
§30
-
Nauczyciele współdziałają z rodzicami (opiekunami prawnymi) w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
-
W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele:
1) Systematycznie informują rodziców (opiekunów prawnych) o zadaniach wychowawczych i kształcących, realizowanych w przedszkolu, zapoznają rodziców z podstawa programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych tam wiadomości i umiejętności;
2) Informują rodziców (opiekunów prawnych) o sukcesach i trudnościach dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;
3) Zachęcają rodziców (opiekunów prawnych) do współdecydowania w sprawach Przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
-
Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednemu lub dwójce nauczycieli zależnie od pracy oddziału lub realizowanych zadań.
§31
-
Nauczyciel Przedszkola prowadzi pracę wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńczą, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci, tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania, współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inną.
-
Do obowiązków nauczyciela należą w szczególności:
1) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w szczególności: dzienniki zajęć, miesięczne plany pracy, obserwacje pedagogiczne, teczki rozwoju dziecka;
2) dążenie do rozwoju własnej osobowości poprzez doskonalenie wiedzy ogólnej, zawodowej, aktywne uczestniczenie w pracach rady pedagogicznej i innych formach dokształcania i doskonalenia;
3) efektywne wykorzystanie czasu pracy z przeznaczeniem na zabawy i zajęcia dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z dziećmi;
4) prowadzenie diagnozy przedszkolnej dzieci 6 letnich;
5) inne czynności wynikające z zadań statutowych przedszkola;
6) przestrzeganie tajemnicy służbowej;
7) dbanie o dobre imię wykonywanego zawodu poprzez nienaganną postawę etyczno – moralną;
8) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju.
-
Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej dyrektora i rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
-
Nauczyciel otacza indywidualna opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci, ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci, włączenia ich w działalność przedszkola.
-
Nauczyciel odpowiada za zdrowie, bezpieczeństwo i higienę powierzonych jego opiece dzieci.
-
Nauczyciele Przedszkola opracowują miesięczne plany pracy na podstawie wybranego programu zgodnie z rocznym planem i Koncepcją Pracy Przedszkola.
PRACOWNICY ADMINISTRACJI I OBSŁUGI
§32
-
W Przedszkolu zatrudnieni są pracownicy nie będący nauczycielami tj. pracownicy administracji i obsługi.
-
Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania Przedszkola, utrzymywanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
-
Pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki w wychowania dzieci.
§33
-
Pomoc nauczyciela Przedszkola zobowiązana jest w szczególności do:
1) Wykonywania czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków, poleconych przez nauczyciela danego oddziału;
2) Utrzymywania czystości w przydzielonych pomieszczeniach;
3) Utrzymywania w czystości zabawek i sprzętu należącego do danej grupy;
4) Dbania o bezpieczeństwo dzieci;
5) Współdziałania z nauczycielami grupy i innymi pracownikami Przedszkola w zaspokajaniu podstawowych potrzeb i praw dziecka, zgodnie z przyjętymi w Przedszkolu normami i zasadami;
6) Wykonywania innych czynności poleconych przez Dyrektora Przedszkola, wynikających z organizacji pracy.
-
Woźna oddziałowa zobowiązana jest w szczególności do:
1) Utrzymywania w należytej czystości powierzonych pomieszczeń, sprzętów i zabawek;
2) Pomocy nauczycielowi w sytuacjach, które wymagają zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa w szczególności podczas organizowania zajęć poza Przedszkolem lub w trakcie wycieczek;
3) Prania bielizny stołowej, ręczników, firan;
4) Podawania dzieciom posiłków o ustalonych porach;
5) Wykonywania innych prac zleconych przez Dyrektora Przedszkola.
-
Intendentka przedszkola zobowiązana jest w szczególności do:
1) Zaopatrywania Przedszkola w żywność, środki czystości, podstawowy sprzęt;
2) Prowadzenia magazynu żywności i środków czystości oraz dokumentacji magazynowej, zgodnie z ustalonymi zasadami;
3) Prowadzenia dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) Nadzorowania sporządzania posiłków, przydzielania porcji żywnościowych dla dzieci i personelu;
5) Sporządzania jadłospisu, z uwzględnieniem ilości kalorii oraz planowania posiłków dla dzieci z różnymi dietami żywieniowymi oraz ponosi odpowiedzialność za wydawanie tych posiłków (w tym diet);
6) Wywieszania dekadowego jadłospisu na tablicy informacyjnej dla rodziców;
7) Comiesięcznego przygotowywania karty odpłatności dla rodziców;
8) Wykonywania prac administracyjno – gospodarczych;
9) Przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych dzieci, ich rodziców oraz wszystkich pracowników.
10) Wykonywania innych poleceń dyrektora wynikających z organizacji pracy.
-
Konserwator/palacz zobowiązany jest w szczególności do:
1) Przeglądu oraz konserwacji urządzeń sanitarnych, oświetleniowych;
2) Bieżących napraw sprzętu, zabawek i urządzeń grzewczych i elektrycznych;
3) Usuwania usterek nie spełniających przepisów bhp i ppoż;
4) Współdziałania z nauczycielami i personelem obsługi w realizacji zadań wynikających z planu pracy;
5) Utrzymywanie w należytym porządku terenu wokół przedszkola (codzienny przegląd);
6) W sezonie grzewczym wykonywać obowiązek palacza zgodnie ze szczegółowym okresem przydzielonych czynności;
7) Wykonywania innych czynności zleconych przez Dyrektora Przedszkola wynikających z organizacji pracy.
-
Pracownik do prac lekkich zobowiązany jest do:
1) Utrzymywania w należytej czystości powierzonych pomieszczeń, sprzętów i zabawek;
2) Pomocy nauczycielowi w sytuacjach, które wymagają zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa w szczególności podczas organizowania zajęć poza Przedszkolem lub w trakcie wycieczek;
3) Podawania dzieciom posiłków o ustalonych porach;
4) Utrzymywania w należytej czystości powierzonych pomieszczeń, sprzętów i zabawek;
5) Pomagania przy ubieraniu i rozbieraniu dzieci;
6) Przygotowywania leżaków do odpoczynku;
7) Wykonywania innych czynności przez Dyrektora Przedszkola wynikających z organizacji pracy.
-
Kucharka zobowiązana jest w szczególności do:
1) Przyrządzania zdrowych i higienicznych posiłków;
2) Odbierania produktów żywieniowych z magazynu, kwitowania ich odbioru w raportach żywieniowych i dbania o racjonalne ich zużycie;
3) Prowadzenia magazynu podręcznego;
4) Utrzymywania w stanie używalności powierzony jej sprzęt kuchenny;
5) Utrzymywania czystości na powierzonym jej odcinku;
6) Uczestniczenia w sporządzaniu jadłospisu.
7) Wykonywania innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy przedszkola.
-
Pomoc kuchenna zobowiązana jest w szczególności do:
1) Pomagania kucharce przy sporządzaniu posiłków;
2) Utrzymywania w czystości sprzęt i naczynia kuchenne;
3) Wykonywania innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy przedszkola.
§ 34
Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do:
1) Przestrzegania regulaminu pracy, zarządzeń Dyrektora, przepisów bhp i ppoż;
2) Przestrzegania zakazu palenia papierosów i spożywania alkoholu n a terenie placówki;
3) Wykonywania badań profilaktycznych;
4) Nie udzielania rodzicom informacji na temat dzieci (zapis ten nie dotyczy nauczyciela).
PRAWA WYCHOWANKA, RODZICÓW (OPIEKUNÓW PRAWNYCH)
§ 35
-
Wychowanek w przedszkolu ma prawo do:
1) Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczo – dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
2) Dostosowania czasu zajęć i zabaw do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci;
3) Organizowania zajęć i zabaw do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci,
4) Zapewnienia bezpiecznego pobytu w przedszkolu,
5) Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy psychicznej i fizycznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej,
6) Życzliwego i podmiotowego traktowania podczas pobytu w przedszkolu,
7) Akceptowania go takim, jakie jest,
8) Indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
9) Poszanowania własności,
10) Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
11) Doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względem bezpieczeństwa),
12) Swobody myśli, sumienia i wyznania,
13) Wyrażania własnych poglądów,
14) Pomocy osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których zawsze może się zwrócić, wychowania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi,
15) Wypoczynku i korzystania z dóbr kultury.
-
Dzieci uczęszczające do przedszkola ponadto maja prawo do:
1) Rozwijania własnych zainteresowań i zdolności;
2) Pomocy w wyrównywaniu różnego rodzaju braków i defektów rozwojowych;
3) Przygotowania umożliwiającego osiągnięcie „gotowości szkolnej”;
4) Przygotowania do samodzielnego życia;
5) Wychowania w tolerancji do samego siebie i innych ludzi bez względu na rasę, płeć, stan zdrowia;
6) Poznawania rzeczywistości przyrodniczej, społeczno – kulturowej i technicznej;
7) Spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej;
8) Wyrażania poprzez różne formy działalności swoich spostrzeżeń, przeżyć, uczuć;
9) Pomocy w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”;
10) Zaspokajania poczucia bezpieczeństwa;
11) Wprowadzania w kulturę bycia.
-
Rodzice (opiekunowie prawni) maja prawo do:
1) Znajomości zadań wynikających z planu nadzoru pedagogicznego przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego i planów pracy realizowanych w danym oddziale;
2) Uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
3) Wyrażania opinii na temat pracy przedszkola;
4) Stałych spotkań z nauczycielem w celu wymiany informacji na tematy wychowawczo – dydaktyczne;
5) Uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek w zakresie rozpoznawania trudności wychowawczych i zapobiegania im;
6) Aktywnego włączania się w życie przedszkola;
7) Współuczestnictwa w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla rodziców i dzieci;
8) Wymagania od przedszkola wysokiej jakości usług edukacyjnych;
9) Wychowania dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji e względu na kolor skóry, rasę, narodowość, płeć oraz pozycję społeczną;
10) Występowania w imieniu dziecka do dyrektora przedszkola w obronie praw dziecka, jeśli zostały one naruszone na zasadach określonych w statucie.
OBOWIĄZKI WYCHOWANKA, RODZICÓW (OPIEKUNÓW PRAWNYCH)
§36
-
Obowiązkiem dzieci uczęszczających do przedszkola jest:
1) Współdziałanie z nauczycielami w procesie wychowania, nauczania i terapii;
2) Szanowania odrębności każdego kolegi;
3) Przestrzeganie zasad form współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej;
4) Szanowanie sprzętów i zabawek, jako wspólnej własności;
5) Uczestniczenie w pracach porządkowych i samoobsługowych, pełnienie dyżurów;
6) Przestrzeganie zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek;
7) Kulturalne zwracanie się do innych; używanie form grzecznościowych;
8) Przestrzeganie zasady podporządkowania się kolegom pełniącym dyżur;
9) Zdyscyplinowane zgłaszanie się na zbiórki, zwłaszcza w czasie spacerów i wycieczek;
10) Pomaganie kolegom w przypadku występowania trudności;
11) Poszanowania wartości takich jak: dobro, prawda, miłość i piękno.
-
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu;
2) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
3) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców;
4) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
5) przyprowadzanie do przedszkola dziecka w dobrej kondycji zdrowotnej;
6) troska o fizyczny i duchowy rozwój dziecka;
7) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
8) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
9) przestrzeganie rozkładu dnia, przyprowadzanie i odbieranie dzieci ustalonych godzinach;
10) branie czynnego udziału w zebraniach i zajęciach oraz spotkaniach grupowych;
11) zapoznawanie się z treścią ogłoszeń i komunikatów oraz stosowanie się do nich;
12) dbanie o estetyczny, schludny wygląd dziecka.
-
Ponadto rodzice mają obowiązek:
1) Wychowywać swoje dziecko w duchu odpowiedzialności za siebie i za innych oraz poszanowania i akceptacji innych osób oraz ich przekonań;
2) Włączać się w życie przedszkola i stanowić ważną część społeczności lokalnej;
3) Poświęcić czas i uwagę swojemu dziecku i jego przedszkolu, aby wzmocnić wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów edukacyjnych;
4) Respektować uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców oraz zarządzenia dyrektora.
-
Dyrektor przedszkola ma prawo skreślić dziecko z listy wychowanków po uprzednim pisemnym zawiadomieniu rodziców lub prawnych opiekunów dziecka. W tym celu dyrektor porozumiewa się z radą pedagogiczną, zasięga jej opinii i na podstawie uchwały rady pedagogicznej podejmuje decyzje o skreśleniu dziecka (bądź nie) z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
1) Nieusprawiedliwionej, trwającej co najmniej miesiąc, nieobecności dziecka w przedszkolu;
2) Systematycznego zalegania rodziców z odpłatnością za przedszkole, gdy rodzice nie płacą za pobyt dziecka w przedszkolu dłużej niż jeden miesiąc bez wyjaśniania przyczyny;
3) Utajnienia (przy wypełnianiu karty zgłoszenia) choroby dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie;
4) Upoważniony uchwałą rady pedagogicznej podjętą w porozumieniu z psychologiem i rodzicami, jeżeli wymagają tego warunki zdrowotne lub dziecko posiada zaświadczenie z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o niezdolności do korzystania z zajęć przedszkolnych i wymogu opieki indywidualnej;
5) Na wniosek rady pedagogicznej, gdy zachowanie dziecka stwarza zagrożenie dla innych dzieci, a pomoc psychologiczna nie przynosi pożądanych efektów (bądź rodzice odmawiają współpracy ze specjalistą).
-
Decyzję (wraz z uzasadnieniem) o skreśleniu dziecka z listy, rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują na piśmie w terminie 7 dni od daty jej podjęcia. Od decyzji przysługuje odwołanie do organu prowadzącego w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji.
-
Skreślenie nie dotyczy dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
WARUNKI BEZPIECZNEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU
§37
-
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
1) Zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola;
2) Zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym;
3) Stosuje w swych działaniach obowiązujące przepisy BHP i ppoż.
-
Dzieci przebywające w Przedszkolu są pod opieką nauczyciela, który organizuje im zajęcia wychowawczo – opiekuńcze i kształcące.
-
Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci, zapewniając im pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem psychicznym, jak i fizycznym.
-
Nauczyciel każdorazowo sprawdza miejsce przebywania dzieci oraz sprzęt, pomoce i wykorzystywane narzędzia.
-
Nauczyciel może opuścić dzieci w nagłym przypadku pod warunkiem zapewnienia innej upoważnionej osoby.
-
Organizację i program wycieczek oraz innych imprez dostosowuje się do wieku, potrzeb oraz zainteresowań dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
-
Wycieczki, spacery i imprezy poza terenem Przedszkola odbywają się przy udziale wymaganej liczby opiekunów za zgodą rodziców wyrażoną na piśmie.
-
Obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku, gdy pomoc jest potrzebna. Nauczyciel zobowiązany jest zawiadomić dyrektora i rodziców o zaistniałym wypadku, zaobserwowanych niepokojących symptomach choroby dziecka.
-
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola nie podają dzieciom leków, ani innych substancji o podobnym działaniu.
-
Rodzice podpisują oświadczenie zezwalające na wezwanie do dziecka pogotowia ratunkowego w uzasadnionych przypadkach.
-
Rodzice maja obowiązek odebrać dziecko z Przedszkola w celu zastosowania leczenia.
-
Po nieobecności dłuższej niż dwa tygodnie i związanej z chorobą dziecka, rodzice dostarczają zaświadczenie od lekarza, że dziecko może uczęszczać do Przedszkola i jest zdrowe.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§38
-
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, pracowników administracyjno – obsługowych, rodziców, dzieci.
-
Statut przedszkola lub jego nowelizację uchwala się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
-
Członkowie Rady Pedagogicznej maja prawo wnoszenia poprawek do proponowanego tekstu statutu. Rada Pedagogiczna głosuje nad nowelizacją statutu lub uchwala jednolity tekst statutu.
-
W przypadku zmian dokonywanych w czasie roku szkolnego Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do opracowania i publikowania jednolitego tekstu statutu na dzień 31 grudnia każdego roku.
-
Z treścią Statutu przedszkola można zapoznać się w kancelarii oraz na stronie internetowej przedszkola.
-
Statut wchodzi w życie 14 dni od dnia Uchwały Rady Pedagogicznej.
-
Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc statut uchwalony dnia 26.08.2017r.